Konsumententreprenad
Entreprenadjuridiken är ett av de mer komplicerade rättsområdena och omfattar ofta stora värden. Vanligtvis är flera olika parter inblandade förutom beställare och entreprenör; det handlar om bland annat underentreprenörer, projektör, byggledning och myndigheter såsom stadsbyggnadskontoret och lantmäteriverket.
Bland de många lagar som aktualiseras vid byggprojekt kan särskilt nämnas plan- och bygglagen samt miljöbalken.
När det gäller parternas avtal om entreprenaden innefattar de ofta någon form av standardvillkor.
ABS 18 – Allmänna bestämmelser för småhusentreprenad
När en konsument beställer uppförande eller tillbyggnad av småhus tillämpas Konsumenttjänstlagens regler (KtjL). Konsumenttjänstlagen är huvudsakligen tvingande till konsumentens fördel, vilket betyder att avvikelser från lagen inte har någon verkan. Det är en generell lag som gäller vid en mängd olikartade konsumenttjänster såsom klippning, reparation av bil eller förvaring av föremål. Det finns dock ett antal stadganden som specifikt gäller småhusentreprenad. Ett av dem föreskriver att vad konsumenten påstår har avtalats avseende arbetets omfattning, priset eller grunderna för prisets bestämmande skall gälla.
Utöver reglerna i konsumenttjänstlagen kan konsumenten och entreprenören komplettera med ABS 18 – Allmänna bestämmelser för småhusentreprenad. Bestämmelserna är framtagna av Konsumentverket, Villaägarnas riksförbund och representanter för byggbranschen. Det finns även en generell avtalsmall för entreprenadavtal att utgå ifrån. Vid användande av den avtalas att ABS 18 skall tillämpas. Mallen finns att ladda ner kostnadsfritt från Konsumentverkets hemsida. Där hämtas även Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader – ABS 18.
Avtalsmallen är dock främst en ram, som parterna sedan måste fylla med konkret innehåll. Här kan jurist och även en tekniskt sakkunnig bistå med råd innan entreprenadavtalet signeras av parterna.
Hantverkarformuläret 17
Rör det sig om enklare hantverksarbeten såsom reparationer eller mindre ombyggnad som konsument beställer av entreprenör brukar i stället Hantverkarformuläret 17 användas. Även denna avtalsmall kan laddas ner från Konsumentverkets hemsida. Där finns också Allmänna bestämmelser för Hantverkarformuläret –17. Villkoren och mallen är framtagna av Konsumentverket, Villaägarnas riksförbund och representanter för byggbranschen.
Ändringar och tilläggsarbeten
Under en entreprenad tillkommer inte sällan ytterligare arbeten som har ett direkt samband med den beställda entreprenaden, så kallade tilläggsarbeten. Kanske visade det sig att det är lämpligt att byta ut eller förstärka en rutten bjälke innan en beställd badrumsrenovering kan utföras. Det kan också ske ändringar av olika slag, en annan kulör önskas eller ett annat material än vad som ursprungligen avtalats behöver användas. Vid ändringar och tilläggsarbeten i konsumententreprenader finns en särskild mall som tillhandahålls på Konsumentverkets hemsida.
Notera dock att det redan i entreprenadavtalet bör avtalas om kostnaden och annat relevant för sådana här arbeten, då det är vanligt att både tillägg och ändringar kommer att göras.
När en tvist uppstår
En tvist kan uppkomma under eller efter en entreprenad. Typiska ämnen för tvist är bland annat följande: Kontraktshandlingarnas innebörd och vilken handling som har företrädesrätt, kontraktssumma, kontraktstid, fel, betalningsplan, tidplan, mät- och ersättningsregler, forcering, ÄTA-arbeten, beställning, à-prislista, mängdförteckning, innehållna medel, behörighet och befogenhet, vite, rätt att innehålla betalning, avhjälpande av fel, skadestånd etc.
Det är således ett flertal punkter som behöver regleras i ett entreprenadavtal för att parterna ska veta vad som gäller. Därigenom minimeras också risken för en tvist.
När det gäller konsumententreprenader är det vanligtvis allmän domstol som är rätt instans för att hantera en tvist.
Innan en tvist uppkommer finns det många möjligheter att lösa situationen. Ett tydligt avtal är givetvis ett första steg för att minimera tvister. Det är också klokt att räkna med att det alltid kan uppstå frågor under själva utförandet av tjänsten. En jurist kan ge råd i det aktuella fallet utifrån till de vägledande domarna som finns på området så att entreprenaden kan föras framåt. Det tjänar både hantverkare och konsument på: hantverkaren har andra uppdrag som ska utföras och konsumenten vill få sin ombyggnad eller renovering klar.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan också pröva konsumententreprenader på konsumentens begäran. ARN:s beslut är en rekommendation som inte är bindande. De flesta företag följer ARN:s rekommendation. Konsumenttjänstlagens bestämmelse om att vad konsumenten påstår har avtalats gällande arbetets omfattning, priset eller grunderna för prisets bestämmande ska gälla kan i vissa fall vara svårt att få fullständigt prövat av ARN om det förekommer en mängd muntliga överenskommelser mellan konsumenten och entreprenören. ARN:s prövning omfattar i huvudsak skriftlig bevisning och bilder och endast kortare ljudfiler. ARN gör heller inga platsbesök.
Om det går så långt att tvisten behöver lösas av domstol eller ARN kan en jurist hjälpa till med att se vad som passar i det aktuella fallet och även träda in som ombud.
Som konsument kan du ha ett rättskydd i hemförsäkringen som går att aktivera av ditt juridiska ombud. Rättskyddet kan kompensera dig för en del av dina kostnader för ombud. Notera att rättskyddet vanligtvis kan aktiveras även för tvist som uppkommer utanför domstol, dock inte för prövningen i ARN.
Det finns därmed anledning att överväga hjälp av ombud vid en tvist även innan det går så långt som till domstol. Avtalstolkning kan behöva göras mot en mer komplex bakgrund än enbart konsumenttjänstlagen och de särskilda villkoren som avtalats genom t.ex. ABS 18. Allmänna avtalsrättsliga principer och generella lagstiftningar om avtal och skadestånd kan behöva tillmätas betydelse för att kunna tolka ett avtal om entreprenad.
Värt att veta: Arvode och betalning!
I ärenden som är tvistiga, d.v.s. när den ena parten framfört ett anspråk och den andra parten uttryckligen bestridit anspråket, kan Du i normalfallet beviljas rättsskydd genom Din hemförsäkring/ företagsförsäkring. Rättsskydd innebär att Ditt försäkringsbolag betalar för en del av vårt arvode, vanligtvis 75-80%, upp till ett takbelopp (vilket för privatpersoner vanligtvis uppgår till ca 150 000-200 000 kr, detta framgår av villkoren i Din försäkring). Den resterande kostnaden, vilken Du betalar, motsvarar självrisken. Skulle kostnaderna överstiga taket i Ditt rättsskydd får Du själv betala det överstigande beloppet i sin helhet.
Värt att veta: Inför Ditt första besök på LEGIO!
Du får gärna ha funderat på vad Du önskar uppnå med att anlita oss.
Du bör se till så att vi får korrekt och lättillgänglig information från Dig. Detta måste vi ha för att kunna hjälpa Dig, men även för att kunna arbeta kostnadseffektivt.
Du får gärna samla ihop alla relevanta handlingar i Ditt ärende. Tänk gärna på att om en handling har fyra sidor, vill vi se alla fyra, även om det är relevant information endast på en av sidorna.
Du bör ha funderat över hur vårt arvode ska finansieras. Vi kan hjälpa Dig självklart med att undersöka möjligheten att få rättsskydd eller rättshjälp. Däremot får Du gärna ta fram en kopia på Ditt försäkringsbrev då detta underlättar vårt arbete.